دریا مهر

اخذ مجوز ها

مجوز سندی قانونی است که از سوی سازمان مربوطه صادر می‌گردد و برای فعالیت مشخصی در نظر گرفته شده است.

از آن جایی که آغاز هر فعالیت اقتصادی در حوزه کسب و کار، نیاز به کسب مجوز از ارگان مربوطه دارد، کلیه اشخاص می بایست با جزئیات و طریقه درخواست مجوز در سایت درگاه ملی مجوزهای کشور و اتحادیه های اصناف آشنا باشند. از طرف دیگر، این درگاه؛ تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور همه ی مجوزهای کسب و کار و مرجع صادر کننده آن می باشد، لذا آگاهی از نحوه ثبت نام و ورود به سایت، امری الزامی برای صاحبان مشاغل تلقی می گردد.

مجوزهای کسب و کار را به دو قسمت تقسیم می شود :

مجوزهای خاص: در واقع مجوزهایی است که برای یک سری مشاغل خاص مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به تخصص دارد مثل پروانه وکالت، پروانه پزشکی، پروانه ای که برای کارشناسان دادگستری صادر می‌شود. این ها پروانه های خاص هستند که نهادهای مختلف نسبت به صدور آن ها از طریق آزمون یا مراحل دیگر اقدام می کنند.

مجوزهای عام: مجوزی است که هر شخصی در هر کجای ایران و با هر مدرک تحصیلی می خواهد کسب و کاری را راه اندازی کند که نیاز به مدرک خاصی ندارد و مقررات آن در قانون نظام صنفی ذکر شده است. 

قانون نظام صنفی قانونی است که در مورد مجوزهای کسب و کار صحبت می کند که به سه بخش تقسیم می شود:

  • بخش اوّل آئین نامه‌ها و مقرراتی است که در مورد نحوه اخذ مجوزهای کسب و کار صحبت می کند.
  • بخش دوم راجب نهادهایی است که وظیفه صدور پروانه کسب را دارند و وظیفه نظارت بر صدور پروانه کسب را دارند.
  • بخش سوم بحث مجازات ها و تخلفات است که در این مبحث فقط به بررسی بخش اول می پردازیم.

از نظر نظام صنفی هر فردی اعم از حقیقی و حقوقی یعنی شرکت باشد، مؤسسه باشد یا فرد عادی باشد که قرار است کاری را راه اندازی کند که نیاز به تخصص خاصی ندارد باید برابر مقرراتی که در قانون نظام صنفی آمده است نسبت به اخذ مجوز اقدام کند. پس این یک حکمی است که قانون نظام صنفی به ما تکلیف کرده است.

مجوزهای عام برای کسب و کارها

مجوزهای عام به دو دسته تقسیم می شوند:

مجوزهای سنتی: که برای فعالیت هایی مثل مغازه ها و بوتیک ها و … صادر می گردد.
مجوزهای به روز و مدرن: که برای استارتاپ ها و فروشگاه های مجازی صادر می گردد.
با توجّه به بازار هدفی که  امروزه وجود دارد خیلی از کسانی که تازه می خواهند وارد کسب و کار بشوند بیشتر می‌روند به سمت واحدهای مجازی یا شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند.

مراحل راه اندازی کسب و کار

اول باید ببینیم چه کسب و کاری  را می خواهیم راه اندازی کنیم پس به اتحادیه مربوطه مراجعه می کنیم. اتحادیه نهادی است که یک سری شغل های همگون در آن جمع شده اند و اتحادیه در خصوص آن رسته های شغلی قرار است مجوز کسب و کار بدهد. اولین چیزی که در برابر نظام صنفی از موسس می خواهند اسناد مالکیتی یا اجاره نامه (از نظر سازمان حقوق صنفی کسی که مالک منافع آن محل است می تواند نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کند) و اسناد هویتی (شناسنامه، کارت پایان خدمت است.

از نظر قانون نظام صنفی و از نظر قانون شهرداری صدور پروانه کسب برای مشاغل برای اماکن با کاربری اداری، تجاری و کارگاهی امکان‌پذیر است. در قدم بعدی نسبت به بازرسی از آن محل اقدام می‌شود. بازرس اتحادیه محل صنفی را بازدید می کند اگر حداقل مساحت لازم را داشته باشد و اگر شرایط لازم برای آن شغل را داشته باشد تأییدیه خود را به اتحادیه اعلام می کند. تمام این پروسه ای که برای صدور مجوز در ابتدا لازم است ظرف 15 روز باید اعلام شود. بعد از این موافقت اوّلیه باید مدارک دیگری به اتحادیه ارائه بدیم. 

چهار دستگاه اعلام شونده در قانون داریم:

 دارایی، بهداشت، سازمان فنی و حرفه ای و اماکن نیروی انتظامی. برخی از مشاغل هر موافقت هر چهار نهاد را برای شروع به کار خود احتیاج دارند. تمامی شغل ها طبق بحث ماده 108 قانون باید گواهی مالیاتی خود را به اتحادیه ارائه بدهند. ما هیچ شغلی را نداریم که معاف از مالیات باشند لذا باید پرونده مالیاتی تشکیل شود اما در برخی مشاغل مثل مشاغل فرهنگی و در زمینه نشر کتاب که طبق قانون معاف شده‌اند از پرداخت مالیات معاف می شوند.

کسب پروانه مشاغل مدرن

با گسترش فضای مجازی از یک مقطع زمانی به بعد وجود استارتاپ‌ها یا فروشگاه های مجازی شکل جدی تری به خود گرفت. برای تهیه مجوزهای لازم این کسب و کارها به ‌صورت کلی تمام مدارکی را که برای صدور پروانه کسب سنتی لازم داریم برای مشاغل مجازی یا فروشگاه‌های مجازی نیز نیازمندیم.

امّا آن چیزی که از نظر قانون فرق می کند، اول بحث دامنه سایت شماست که باید یک استانداردی را داشته باشد و امنیت سایت تأیید شود و دوم نماد الکترونیکی (این تأییدیه را به شما می دهد که این فروشگاه مورد تأیید است) می باشد. به لحاظ قانونی نماد الکترونیک باید بعد از صدور پروانه کسب صادر گردد. در خصوص مشاغل مجازی فقط یک اتحادیه کشوری داریم. یعنی شما در هر کجای ایران باشید و بخواهید مجوز کسب کنید باید به اتحادیه فروشگاه مجازی مراجعه کنید.

مزایای دریافت مجوز ها و جواز کسب چیست؟

مزیت های بیشماری را می توان نام برد که مهم‌ترین آن، قانونی شدن کسب و کار بدون ترس و دلهره از موانع غیرمجاز است. در واقع بسیاری از افرادکسب و کار خود را شروع نمی‌کنند به دلیل اینکه از مزیت های جواز بی اطلاع بوده و دریافت مجوز را مانع بزرگی برای خود می دانند.

هزینه اخذ مجوز ها

هزینه درخواست مجوز با توجه به نوع کسب و کار و فعالیت مربوطه و با توجه به سازمان یا وزارت خانه‌ای که این مجوز را صادر میکند متفاوت است در این سایت برای هر فعالیتی که نیاز به دریافت جواز دارد به تفکیک هزینه مورد نیاز قرار داده شده است.
افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند برای اخذ مجوز درخواستی اقدام کنند.

یکی از مزایای مجوز اعتبار و اعتماد بخشی به هویت برند می باشد.

نخست فرم مشاوره را کامل کنید تا مشاوران و کارشناسان مجموعه دریامهر با شما تماس بگیرند.

پیمایش به بالا