دریا مهر

تامین مالی

تامین مالی یکی از جنبه‌های حیاتی در استراتژی توسعه کسب و کار است. آموزش‌های تخصصی در این زمینه به کارآفرینان و مدیران کسب و کار کمک می‌کنند تا منابع مالی مورد نیاز برای رشد و توسعه کسب و کار خود را به‌دست آورند.

این آموزش‌ها شامل مواردی مانند تحلیل نیازهای مالی، انتخاب منابع مالی مناسب، مذاکره با سرمایه گذاران و بانک‌ها، مدیریت سرمایه، بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی مالی و همچنین استراتژی‌های مالی برای رشد کسب و کار می‌شود. 

به عنوان مثال، آموزش در زمینه تحلیل نیازهای مالی به کسب و کارها کمک می‌کند تا مقدار دقیق منابع مالی مورد نیاز برای رشد و توسعه خود را تعیین کنند. همچنین، آموزش در زمینه مذاکره با سرمایه گذاران و بانک‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا شرایط مناسب تری برای تامین منابع مالی خود ایجاد کنند

منظور از تامین مالی استارتاپ ها، تامین هزینه های لازم برای فعالیت استارتاپ است. به طور کلی استارتاپ ها در دو حالت نیاز به منابع مالی پیدا می کنند؛ حالت اول در آغاز فعالیت شان است که در این زمان نیاز به تامین سرمایه اولیه دارند و حالت دوم نیز مربوط به زمانی است که یک استارتاپ تصمیم به توسعه فعالیت های خود می گیرد. در این حالت اصطلاحا گفته می‌شود استارتاپ به افزایش سرمایه یا تزریق سرمایه نیاز دارد.

دلایل اهمیت تامین مالی استارتاپ ها:

تامین نقدینگی برای توسعه و رشد استارتاپ و افزایش سهم بازار

افزایش توان مدیریت و منابع انسانی شرکت

ریسک رشد و بزرگ شدن

هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و جنگ‌های قیمتی

هزینه‌های عمومی اداری و جاری شرکت

کاهش ریسک تولید محصول اولیه و حداقل محصول پذیرفتنی برای ارائه ارزش پیشنهادی به بازار

ریسک مدل درآمدی و درآمدزایی (در بعضی مدل‌های کسب‌وکار به درآمد رسیدن زمان‌بر است و لازم است که نقدیندگی مورد نیاز تامین شود.)

به عنوان یک کارآفرین، یکی از چالش‌های بزرگ، تامین مالی استارتاپ است. یکی از دلایل دشوار بودن تامین بودجه آن است که بسیاری از کارآفرینان انتظارات غیرواقعی در مورد چگونگی تامین مالی شرکت‌های آن‌ها است. بنابراین، آن‌ها زمان و منابعی را در راهی صرف میکنند که به ندرت به موفقیت منتهی می‌شوند.

در اینجا به بررسی ۷ منبع قابل اعتماد می‌پردازیم که می‌توانند سرمایه‌ی یک استارت آپ را تامین کنند.

 

  • پس انداز و تامین سرمایه شخصی
    از پس اندازتان استفاده کنید یا تا زمانی که به تامین سرمایه خارجی دست نیافته‌اید، کار روزانه خود را حفظ کنید و بخشی از دستمزدتان را برای تامین مالی استارتاپ خود بکار ببرید.
    هشدار: همه پس اندازتان را وارد کار نکنید، مقداری از آن را برای وضعیت‌های اضطراری نگاه دارید.
  • تامین مالی جمعی
    تامین مالی جمعی راهی عالی برای تمرین ارائه خودتان، شناخت مخاطبان و شناساندن محصول تان است. در صورتی که در تامین مالی جمعی موفق باشید، پیش از آنکه لازم باشد سرمایه گذاران آینده را به سرمایه‌گذاری متقاعد کنید، خود را به عنوان یک محصول پذیرفتی در بازار به اثبات رسانده‌اید.
    هشدار: موفقیت دیگران گمراه‌تان نکند. قرار نیست مثل برخی کمپین‌های موفق تا 500 برابر بیشتر از هدفی که تعیین کرده‌اید، جذب سرمایه کنید. از آنجا که آماده و اجرا کردن کمپین‌ ماه ها طول می کشد، می‌تواند برنامه زمانی شما را به هم بزند.
  • خانواده و دوستان
    بدون حمایت خانواده و دوستان، سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم ریسک نخواهند کرد. اگر خانواده و دوستان به اندازه‌ی کافی نسبت به توانمندی ایده‌ی شما در بازپرداخت وجه، اطمینان نداشته باشند، چرا سرمایه‌گذاران خطرپذیر باید داشته باشند؟
    هشدار: از کسانی که ظرفیت از دست دادن پولشان را ندارند درخواست قرض دادن پول نکنید. پولی که از افراد می‌گیرید را به طور حقوقی ثبت کنید تا هر کسی نسبت به تعهدات آگاه باشد. (آیا به آن‌ها سود خواهید داد؟ آیا سهام می‌خواهند؟ چه زمانی توقع بازپرداخت دارند؟)
  • وام‌دهندگان سنتی
    آماده گسترش کسب و کارتان هستید اما قادر به تامین سرمایه‌ی بیشتر نیستید. با درک مناسبی از ریسک کسب و کارتان، ارزش آن  و مدل درآمدی مشخص به نزد بانک‌ها بروید.
    هشدار: بانک ها وام‌دهنده هستند نه سرمایه‌گذار. کسب و کار شما باید به مرحله‌ای رسیده باشد که آن‌ها بتوانند عملکردش را ارزیابی کنند و بر اساس آن به شما اعتبار تخصیص دهند.
    این سرمایه‌گذاران از کسب و کارها در ازای سهامی که دریافت می‌کنند، حمایت می‌کنند. آن‌ها اغلب با یکدیگر یک شبکه می‌سازند و علاوه بر تجمیع منابع به ارائه مشاوره به شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند می‌پردازند.
  • فرشتگان کسب وکار
    فرشتگان کسب وکار و یا سرمایه گذاران مخاطره پذیر غیررسمی، نقش مهمی در تأمین مالی شرکت ها در مراحل اولیـه توسـعه دارند .به عبارتی دیگر سرمایه گذاري توسط اشخاص خصوصی ثروتمند که منابع مالی خود را بـراي سرمایه گذاري در فرصت هاي سرمایه گذاري مخاطره اي که بر پایه تجربیات یا علائـق آن هـا قـرار دارد، در اختیـار مـی گذارنـد.
    فرشتگان کسب و کار معمولاً مدیران ارشد بازنشسته ي شرکت هاي بزرگ و یا کارآفرینانی هستند که شـرکت هـاي خـود را فروخته اند و اکنون می خواهند از پول خود استفاده کنند.
    به عبارت دیگر سرمایه گذاري مخاطره پذیر غیررسمی، سـرمایه گـذاري هاي صورت گرفته توسط اشخاص حقیقی است که این افراد به عنوان فرشتگان کسب و کار معروف هسـتند. ایـن افـراد، اغلـب مدیران اجرایی فعال در صنعت هستند که نقشی جدید به عنوان سرمایه گذاران فعال، در آغاز سرمایه گذاري را متقبـل مـی گردنـد.
    فرشته هاي کسب وکار مستقیماَ خود در یک تعداد اندکی از شـرکت هـا سـرمایه گـذاري مـی کننـد، در حالیکـه نقـش فعـالی را در کسب وکار ایفا میکنند. بر خلاف شرکت هاي سرمایه گذاري مخاطره پذیر که مسئولیت اعتماد به به دیگر سرمایه گذاران دارنـد، فرشته ها تمایل به استفاده از انواع مختلف ابزارهاي مالی اعم از بدهی و حقوق صـاحبان سـهام را دارنـد.
    این سرمایه‌گذاران از کسب و کارها در ازای سهامی که دریافت می‌کنند، حمایت می‌کنند. آن‌ها اغلب با یکدیگر یک شبکه می‌سازند و علاوه بر تجمیع منابع به ارائه مشاوره به شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند می‌پردازند.
  • مراکز رشد
    بعضی از مراکز رشد در سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کنند و نیروی حمایتی در حوزه‌های جذب سرمایه، بازاریابی، فروش و استراتژی، به اضافه‌ی شبکه‌ای از متخصصین را در اختیارتان قرار می‌دهند.
    هشدار: چون آن‌ها در موفقیت شما سهیم هستند، افراد مرکز رشد در تصمیم‌گیری‌های شما داخل می‌شوند و همیشه این امکان وجود داره که با دیدگاه شما مخالف باشند.
  • سرمایه‌گذاران خطرپذیر
    سرمایه‌گذاران خطرپذیر در مراحل اولیه یا رشد در ازای دریافت سهام اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، نیروهای متخصصی برای ارائه‌ی راهنمایی به کسب و کارهایشان مورد سرمایه‌گذاریشان در اختیار دارند تا مسیر رشد آن را تضمین کنند. در صورتی که تجربه زیادی در راه‌اندازی کسب وکار ندارید این مورد کمک کننده خواهد بود.
    هشدار: با توجه به این که سهامدار هستند به اظهار نظر خواهند پرداخت. سرمایه‌گذاران خطرپذیر ممکن است که بخواهند عضوی از تیم شان را به رده‌ی بالای مدیریتی شما وارد کنند یا بر تصمیمات کلان شما نظارت داشته باشند.

یک نکته مهم در خصوص دوره های بعدی تامین مالی

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در ابتدای جذب سرمایه به آن توجه کنید این است که داشتن تعداد زیادی سرمایه گذار در دوره های اولیه، در آینده به یک نقطه ضعف برای کسب و کار شما تبدیل می شود. سرمایه گذاران باهوش بعدی معمولاً نمی خواهند در شرکتی سرمایه گذاری کنند که در آن سهام داران و سرمایه گذاران متعددی وجود دارند. بنابراین، اگر می خواهید سرمایه جذب کنید در نظر داشته باشید که افراد زیادی را در این کار وارد نکنید.

البته، توصیه می‌کنیم در زمان جذب سرمایه حتما با افراد متخصص و حرفه‌ای مجموعه دریامهر مشورت کنید تا تمامی ابعاد کار را بتوانید در نظر بگیرید.

پیمایش به بالا