دریا مهر

منتورینگ حرفه ای استارتاپ

منتورینگ کسب و کار (Business mentoring) خدماتی است که از سوی منتورها ارائه می‌شود. منتورها افرادی صاحب دانش و تجربه مدیریت و توسعه کسب‌وکار هستند که می‌توانند از آن برای کمک به دیگر افراد استفاده کنند. این خدمات با هدف موفقیت در مشاغل و توسعه کسب‌وکار از طریق توسعه شخصی و افزایش مهارت‌های شغلی ارائه می‌شوند.

چرا به منتور استارتاپ نیاز داریم؟

هنگام شروع یک کسب و کار شما با چالش‌ های مختلفی رو به رو هستید. در شروع کار مطمئنا انگیزه زیادی دارید و چنین چالش هایی می‌تواند انرژی زیادی از شما بگیرد.

اگر این چالش ‌ها به‌ شیوه درستی مورد بررسی قرار نگیرند و مدیریت نشوند کسب و کار بسیار دیرتر به هدف اصلی خود خواهد رسید یا در بدترین شرایط هیچوقت نمی تواند موفقیت را ببیند. دقیقا در چنین شرایطی منتور می تواند به ما کمک کند.

محیط کسب و کارهای مختلف ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی دارند. به عبارت دیگر هر کسب و کاری دایره ی روابط و مناسبات خاص را دارد. برای صاحبان کسب و کارهای نوپا که وارد یک محیط ناشناخته شده اند ترسی که دارند بسیار معقول و منطقی است. اما مشاور استارتاپ همچون یک دایره المعارف عمل می کند و با راهنمایی های جامع محیط های ناشناخته را برای کارآفرینان تازه کار معرفی می نماید.

به این ترتیب با آگاهی بخشی و شناساندن محیط ترس آنها را کمتر می کند و به آنها قدرت بیشتری در پذیرفتن خطرهای احتمالی در محیط کار می دهد. در راه اندازی کسب و کارهای استارتاپی، شبکه سازی و ارتباطات نقش بسیار مهمی دارد و یک منتور استارتاپ در این مرحله می تواند کمک بزرگی باشد. اگر بخواهیم به تنهایی گام برداریم و موفق باشیم شاید سال ها کار در محیط لازم باشد تا با صرف زمان بسیار بتوان به شبکه ای ارزشمند و سودمند از سرمایه گذاران، متخصصان، مدیران و افراد آشنا در یک صنعت دست پیدا کرد.

اما با کمک گرفتن از یک مربی کارآفرینی مدیران تازه کار می توانند به این شبکه ی گسترده ی اطلاعات متصل شوند و از مزایای شبکه سازی بهره مند شوند. به علاوه گاه مدیران کسب و کارها در راه مدیریت کسب و کار خود با چالش های درون سازمانی مواجه می شوند و این امر باعث می شود که از توجه به امور کلان مانند چشم اندازهای بلند مدت غافل شوند. در همین زمان است که یک منتور کسب و کار به شما کمک خواهد کرد و با بیان صفر تا صد راه اندازی استارت آپ اجازه نمی دهد تا از مسیر درست خارج شوید.

در محیط کسب و کار، منتورینگ می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کارایی و توسعه‌ی حرفه‌ای کارکنان داشته باشد. این فرایند می‌تواند کمک کند تا کارکنان بهبود یابند، مشکلات را حل کنند و از موفقیت‌های دیگران یاد بگیرند. همچنین، منتورینگ می‌تواند روحیه و انگیزه‌ی کارکنان را افزایش دهد زیرا آنها احساس می‌کنند که دارای پشتیبانی و راهنمایی لازم برای پیشرفت هستند.

در نتیجه، استفاده از منتورینگ در یک سازمان می‌تواند به بهبود کارایی کارکنان، کاهش نرخ انصراف و افزایش رضایت و مشارکت کارکنان منجر شود. در حال حاضر، شرکت‌ها به طور گسترده‌تری به فواید منتورینگ پی برده و آن را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی برای توسعه‌ی سازمانی مورد استفاده قرار می‌دهند.

تکنیک‌ها یا مدل‌های منتورینگ

منتورینگ نفر به نفر: این نوع منتورینگ سنتی‌ترین روش در بین انواع راهنمایی‌هاست. فقط مربی و کارآموز در این نوع راهنمایی مشارکت دارند و معمولاً یک فرد با تجربه‌تر با یک مربی کم تجربه یا بسیار جوان تر همراه است.

منتورینگ گروهی: در این مدل، یک یا چند منتور با گروهی از کارآموزان کار می‌کنند. بیشتر آموزشگاه‌ها، کارگاه‌ها و بوت‌کمپ‌ها از این مدل استفاده می‌کنند زیرا زمان یا منابع کافی برای داشتن یک مربی برای هر شرکت کننده وجود ندارد.

منتورینگ همتایان: شرکت‌کنندگان در این مدل از یک نقش مشترک یا بخش هستند، آنها تجربیات مشترک یا مشابهی در زندگی حرفه‌ای و شخصی دارند. این همتایان برای حمایت از یکدیگر در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. درواقع هر کدام از شرکت‌کنندگان با ارائه‌ی تجربیات و تخصص خود به توسعه‌ی دانش کل گروه کمک می‌کند.

منتورینگ از راه دور: با وجود فناوری‌های پیشرفته، دیگر نیازی نیست که رابطه‌ی مربی و کارآموز رودررو باشد. با استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین یا حتی ایمیل ، شرکت‌کنندگان در این نوع مشاوره می‌توانند بدون از دست دادن زمان، به صورت مجازی به یکدیگر متصل شوند.

راهنمایی معکوس : این رابطه از مدل سنتی خود فاصله دارد. به جای اینکه یک حرفه‌ای ارشد یک کارمند جوان‌تر را راهنمایی کند، کارمند جوان یک حرفه‌ای ارشد را راهنمایی می‌کند. این رابطه معمولاً برای مربیان حرفه‌ای جوان‌تری‌ست که مهارت‌ها علمی کار را می‌دانند. درواقع در این شیوه از منتورینگ، انتقال تجربیات جای خود را به آموزش تخصص می‌دهد.

منتورینگ سرعت: این نوع منتورینگ شبیه به برنامه‌های دوستیابی‌ست و معمولاً در بخشی از یک رویداد یا کنفرانس‌ها رخ می‌دهد. خود کارآمورز یک سری گفتگوهای انفرادی با مجموعه‌ای از مربیان مختلف در سطوح متفاوت دارد که معمولاً پس از یک گپ و گفت کوتاه از یک مربی به مربی بعدی منتقل می‌شود.

 منتوران مجموعه دریامهر با سال ها تجربه شما کمک خواهند کرد و با بیان صفر تا صد راه اندازی استارت آپ اجازه نمی دهند تا از مسیر درست خارج شوید و به نوعی ذهن شما باز می کنند که با یک دید باز بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر فرم درخواست مشاوره را پر کرده و یا از طریق شماره های مجموعه با ما در ارتباط باشید .

پیمایش به بالا